pátek 18. listopadu 2016

Co ten novinář vlastně chce? A co ho odradí?


Zde je pár konkrétních příkladů, co novináře spolehlivě odradí. Nejsou to jen moje postřehy, ale ptala jsem se také 25 kolegů z deníků, týdeníků a online médií, co je zaujme a co naopak.

Email má v předmětu: TZ výstava….nebo….Pozvánka na vernisáž 
Proč to nezabere: takových emailů dostává dvacet za hodinu a rovnou je háže do koše
Jak to udělat jinak: pokud máte potřebu informovat emailem, pak musíte zaujmout novinářské oko, zkuste napsat TITULEK. Zkuste popřemýšlet, co vás zaujme, když hledáte na internetu? Titulek. Jasný, stručný výstižný, který má max. 6 - 7 slov. Co třeba takhle: „Fotograf Antonín Kratochvíl vystavuje portréty politických vězňů v Číně“

Email obsahuje 20 vět ve stylu „unikátní výstava multimediálního aktivistického umění“ 
Proč to nezabere: novinář očekává jasnou informaci, která ho okamžitě zaujme. Nemá čas luštit dlouhé texty a rozpitvávat záhadné kunsthistorické poučky
Jak to udělat jinak: Nebojte se psát svými slovy, vykašlete se na strojené věty. Například: ….Fotograf Antonín Kratochvíl nafotil známé osobnosti světového showbyznysu tak, jak je neznáte.

Email začíná slovy….Dobrý den, dovolujeme si vás pozvat…. a v kopii je vidět dalších dvacet adres, kam to galerista poslal 
Proč to nezabere: každý novinář chce mít pocit, že informace zasíláte jen jemu a jsou mu vytvořené na míru. To předpokládá, že víte, kdo a co píše. Neposílejte redaktorům z kultury informace o sportovním utkání ani o nových granulích pro domácí mazlíčky.
Jak to udělat jinak: dejte si tu práci a napište vybraným novinářům emaily s osobním oslovením a konkrétní nabídkou toho, co by se dalo kolem vaší výstavy zorganizovat: např. rozhovor s autorem, soukromá prohlídka výstavy…

Co tedy napsat do těla emailu? Zde je podrobný návod

Email má pět příloh, každá má 2MB 
Proč to nezabere: většina novinářů má nastavenou limitovanou velikost mailové schránky pro jednotlivé emaily, takže mu zřejmě takový email ani nedorazí. Pokud ano, většinou ho vzteky hned smaže, protože mu zatěžuje schránku. Pokud je trošku asertivnejší pak rozhodně nemá čas otvírat jednu přílohu za druhou
Jak to udělat jinak: novinář velmi ocení, když se může podívat na náhledy a rychle stáhnout tiskovou kvalitu. Nemá čas volat do galerie a zjišťovat, zda máte podklady a v jaké kvalitě. Funguje na bázi: máte/nemáte. Ideální řešení je, že mu pošlete do těla emailu odkaz např. na FTP portál nebo na úschovnu, kde si stáhne fotky i popisky

Email končí podpisem například….“Děkujeme…Galerie XY, tel. 234 567 891“
Proč to nezabere: novinář chce vedet, kdo mu email posílá a pokud ho téma zaujme pak chce zavolat konkrétnímu člověku a to na mobil, nemá čas někoho shánět na pevné lince, kde navíc už v 15 hodin odpoledne nikdo není
Jak to udělat jinak: napište:….Dekujeme, Franta Novák, tiskové oddělení, tel. 737 737 373


Tohle je naprostý základ, který se hodí pro komunikaci s novinářem. Přihlašte se na náš kurz, kde si řekneme další praktické rady. Kurz vedu spolu s PR manažerkou, Zlatou Jílkovou. Přihlášky zde

Žádné komentáře:

Okomentovat